Transient

Utställningsprogram 2012


SCROLL DOWN

Utställningsprogram 2012


6/4 – 9/4

Ulla Hägglund måleri & betong
Katarina Persson keramik & glas

11/4 – 29/4

Gudrun Westerlund,
måleri

1/12 – 22/12

Julutställning, lokalt hantverk

Gudrun Westerlund - En annan tid


Gudrun Westerlund - En annan tid


En annan tid - Sånt jag minns och sånt jag glömt

Gudrun Westerlund fick landstingets kulturstipendium 2010 med motiveringen: 
”Konstnären Gudrun Westerlund har i många år arbetat målmedvetet och långsiktigt med det måleriska uttrycket. Hon har sökt impulser från andra länder och låtit dessa beblandas med det egna inre landskapets bilder. Erfarenheterna har lett till ett allt starkare eget formspråk”

Jag har tänkt på ett tema som har att göra med familj och släkt, men ibland bär det iväg i dunkel fantasi och halvglömda situationer, ibland helt symboliskt.
— Gudrun Westerlund

Margareta Nordqvist & Leif Högström


Margareta Nordqvist & Leif Högström


Margareta Nordqvist har efter sin utbildning på Beckmans illustrerat och författat många böcker, mest kända är illustrationerna till de mycket populära böckerna om hästen Sigge. Härom året kunde man se en fotosvit av ”Faraos lada” på Upplandsmuseet, en mångårig studie i ett förfall av en lada.

Leif Högström arbetar i alla upptänkliga material i sina skulpturer, trä och skrot företrädesvis. Han har gjort ett flertal utsmyckningar, tecknar och gör grafik där hans bilder gärna har en humoristisk knorr. Tillsammans med Sven Nordqvist har han skapat lekmiljöer i Barnens bruk i Lövstabruk och på Upplandsmuseet.

Leif och Margareta har i många år jobbat sida vid sida i sin ateljé i Tobo. I samma hus bodde tidigare makarna Triller som här framställde sin klassiska keramik. På bottenvåningen där Erich och Ingrid Triller hade keramikverkstad finns det arbetsverkstäder och förråd. I det som tidigare var familjen Trillers hem är nu kontor, bibliotek och ritateljéer.

Transient

Per Alnaeus & Jon Olofsson


Per Alnaeus & Jon Olofsson


Smederna Per Alnaeus och Jon Olofsson arbetade under flera år i en gemensam smedja, i Forkarby utanför Uppsala. Efter det flyttade de åt varsitt håll, Per till Kilafors i Hälsingland och Jon till Göteborg. ​Nu möts de igen för en gemensam utställning i Sadelmakarlängan i Österbybruk där de kommer att visa olika smidda föremål ur sina omfattande produktioner.

Per Alnaeus är utbildad på Stenebyskolan och förutom att arbeta med mönstervällning (damasksmide) som en specialitet, så undervisar han på Sätergläntan.​

Jon Olofsson har lärt till smed som lärling hos Lars Mattsson och levererar till Carl Malmsten, Gysinge byggnadsvård och Norrgavel. Bland restaureringsarbeten han utfört finns t.ex. järnstaketen till Lövstabruks herrgård.​

Birgit von Platen & Dale Karlsson


Birgit von Platen & Dale Karlsson


Med en del konsthanverkare kan man verkligen känna att de förtjänar att lyftas mer efter ett långt yrkesliv. Birgit von Platen har varit verksam som textilkonstnär i femtio år med inriktning på vävning och broderi. På vintrarna bosatt i Öregrund och på somrarna i Abisko har hon naturen och sina intryck av den som utgångspunkt för sitt skapande. Havet och fjällen blir en stor inspirationskälla som i vävstolen och broderiramen återväcks i ett abstrakt textilt formspråk.

 
 

​Dale Karlsson är bosatt i Vimmerby och är medlem av konsthantverksgruppen Kaolin i Stockholm sedan många år. Han har haft egen ateljé sedan trettio år tillbaka och har specialiserat sig på reduktionsbränt stengods. Hans senaste utställning på Kaolin var en hyllning till de stora yrkesdrejarna och den klassiska svenska keramiken. 

Nu ställer han ut i makarna Trillers hemtrakter, två av Sveriges keramikgiganter inom stengodset.
På utställningen kommer han att visa en serie klassiska vaser men också en del enklare skålformer.

​Lars Torvaldsson & Lotta Åström


​Lars Torvaldsson & Lotta Åström


”Vår utställning på Galleri Sadelmakerlängan i Österybruk, började som en dialogmellan två konsthantverkare som huvudsakligen arbetar i samma material men på olika sätt. Dialogen mellan objekten vi gav varandra inspirerade till ett nytt objekt, en fortsättning, en kommentar eller en association. Det började med en saltsked som blev ett salthalsband som blev enostronlikande saltskål som blev en pärla... Men som i många samtal finns det också plats för monologer.”

Lars Torvaldsson har i denna utställning arbetat improviserat och intuitivt med fantasier om havet som kaotisk natur och en förutsättning för livet. Han gör många olika sorters föremål i metall såsom titan, guld, och stål, ibland med andra material som glas, sten och trä.

Lars gick ut Konstfack 1991, har atelje i Stockholm och ställer ut regelbundet, på senare år mest utomlands.

Ett saltkorn, en pärla, två former med anknytning till havet är inspirationen till Lotta Åströms pärlhalsband i silver. Varje enskild pärla är tålmodigt snidad och sedan polerad i sand. Med sina arbeten påminner oss Lotta Åström om smyckandets nästan rituella åtbörd. 

Lotta gick på Konstfacks avdelning för metall 1988-92 och har sedan dess arbetat i egen atelje i Stockholm. Hon finns representerad på Röhsska Museet samt Nationalmuseum"

Vanja Brunzell


Vanja Brunzell


Vanja Brunzell var en textilkonstnär som kanske mest var känd som klädskapare. I Sadelmakarlängan i Österbybruk kan man i september se inte bara smedsskjortor och kappor, mössor och hattar utan även vävar och broderier för offentlig miljö. Vanja var verksam i Österbybruk från slutet av 1960-talet fram till sin död 2010. I den historiska miljön kring bruket och herrgården fann hon inspiration, bland annat till smedsskjortan, kuskrocken och sadelmakarrocken. Den senare kom att bli en av hennes mest populära plagg som ”den vändbara kappan”.

Med en gedigen utbildning i modistyrket och i skinnsömnad som byggdes på med Tillskärarakademin och Konstfack kom hon i sitt yrkesliv att via scenkläder och textila konst inrikta sig på att designa kläder gärna med historisk inspiration, till både vardag och fest. Från den första visningen på Historiska muséet 1967 hade hon en egen stil, där hon använde sig av sina dräkthistoriska erfarenheter från teatern. Hennes plagg kändes och känns igen.

Många är de kvinnor, och män, som har burit och bär hennes kläder. En av dem var matlagningsskribenten Hiram som gärna gick klädd i hennes smedskjortor. Vanjas bestämda åsikt att kvaliten var viktigt in i minsta detalj gör att hennes kläder är lika fina idag. Utställningen bygger på privata plagg som har lånats ut av entusiastiska beundrare och bärare av Vanjas kläder och har sammanställts av Katarina Persson som idag är verksam i Sadelmakarlängan.

Vernissage lördag 8/9 kl.13.00. Utställningen invigs av Cecilia Wikström.
Utställningen pågår från 8  – 30/9 2012

Lena Andersson och Gertrud Båge


Lena Andersson och Gertrud Båge


Under oktober månad gästas Sadelmakarlängans galleri i Österbybruk av två keramiker med var sitt helt eget starkt uttryck som genom åren ibland sammanstrålat för att bränna tillsammans. Bägge två är medlemmar i blås&knåda i Stockholm sedan många år, Lena har varit med sedan starten 1975. Båda är utbildade vid Konstfackskolans avdelning för Keramik och glas och har ställt ut regelbundet både i Sverige och utomlands.

Gertrud har i många år haft egen butik i Gamla stan i Stockholm och har på senare år experimenterat med dubbelglaserat stengods och är nu uppe i över 600 provfat för att få fram så många glasyrvariationer som möjligt. Ett urval av dessa provfat tillsammans med färdiga fat  kommer att visas på utställningen.

Lena är bosatt i Järvsö där hon även har sin atelje. Här har hon arbetat med stora väggutsmyckningar, kakel och fri bild på uppdrag över hela Sverige. Hennes specialitet är rakutekniken som hon har utvecklat och hållit workshops i. I Sadelmakarlängan kommer hon att visa sina senaste rakubrända föremål. 

Marie Lindgren och Eva Österberg


Marie Lindgren och Eva Österberg


”Vår utställning i Galleri Sadelmakarlängan utgår från ett tillstånd där tiden och minnet vill ta form. Tankar flyger ut i rymden, ner i havsdjupet. Tiden lamineras och blir till broderade bilder och objekt, Jacques Cousteauglas och heminredning.”

Eva Österberg har sin bas i textil, med examen från Konstfack. Hon återanvänder föremål som hon sedan omformar, lånar detaljer från och sätter samman på olika sätt. Från gamla instruktionsböcker i hur man lägger förband, leksaker och lampskärmar skapar hon nya konstellationer och objekt.    

Marie Lindgren jobbar i huvudsak med glas o tejp och är utbildad på Konstfack glas/keramik. Vardagsverklighet är grunden för de glasobjekt som visas på utställningen, där de placeras i en annan kontext – havsdjupet, ett tv-minne från 60-talssoffan.